Dnes by ste len ťažko hľadali začínajúceho podnikateľa, ktorý by nechcel mať vlastnú webovú stránku na prezentáciu svojho podnikania, keď začína. Nezáleží na tom, či ste fotograf, prevádzkujete mäsiarstvo alebo máte špecializovanú cestovnú kanceláriu. Online prezentácia je dnes jednoducho štandardom a zároveň veľmi dôležitým kanálom na získanie zákazníkov. Jeden z týchto kanálov sa nazýva SEO. To znamená optimalizácia pre vyhľadávače. Zjednodušene sa dá povedať, že ide o tie výsledky, ktoré privedú zákazníkov na vašu webovú stránku bez toho, aby ste museli platiť za preklik. A ako je to podrobnejšie? Máme pre vás sprievodcu ako na SEO pre začiatočníkov, v ktorom nájdete to najdôležitejšie a ktorý vás nasmeruje ďalej!
Hneď na úvod však musíme trochu vyvrátiť tvrdenia z úvodného odseku. Za SEO budete musieť platiť. A to hlavne časom, trpezlivosťou a dôkladnou prácou. SEO je beh na dlhé trate, ale je dobré, že funguje ako snehová guľa. Jeho úloha je stále väčšia, a ak sa tejto oblasti budete venovať dobre a dlhodobo, prinesie vám želané výsledky. A tie potom prinesú ovocie.
1. Analýza správnych kľúčových slov
Úplne prvým krokom pre správnu SEO optimalizáciu je vedieť, čo ľudia hľadajú. Aby ste teda mohli poskytnúť správne odpovede, musíte najprv zistiť, ako sa ľudia pýtajú. A potom pre nich pripraviť čo najkvalitnejšie a najrelevantnejšie odpovede. Ideálne tak, aby všetko malo požadovanú štruktúru a formát. A aby bolo všetko prepojené.
Kľúčové slová sú tie, ktoré ľudia zadávajú do vyhľadávačov a hľadajú na ne odpovede. SEO sa spravidla uplatňuje najmä vo vyhľadávači Google, ktorý je asi najlepší v hodnotení výsledkov, ale určite najpoužívanejší. Google ponúka aj množstvo nástrojov na prácu s analýzou kľúčových slov. Hlavným nástrojom je určite Google Search Control, ktorý poskytuje informácie priamo o hľadaných výrazoch súvisiacich s vašou stránkou.
Skvelým nástrojom je však aj samotný vyhľadávač Google. Ten disponuje funkciou našepkávača dotazov a tiež dotazov súvisiacich s vašou témou. Ľahko tak zistíte, na čo a ako sa ľudia pýtajú. Ak chcete ísť v analýze ešte ďalej, môžete použiť Ahrefs, prípadne pre české podmienky môžeme odporučiť Collabim.
Určite je dobré pokryť hlavné témy z hľadiska kľúčových slov, ale tu často platí priama úmernosť. Čím vyšší je objem vyhľadávania, tým ťažšie je dostať sa na popredné miesta. Ak ste napríklad remeselník, ktorý vyrába dámske doplnky, určite sa dostanete na popredné pozície rýchlejšie pri výraze „handmade leather handmade handbag“ ako „kožená kabelka“.
Stručne povedané – musíte nájsť kľúčové slová, ktoré sa dajú vyhľadávať, ale zároveň nie sú silne spojené s obrovskými značkami.
Dlhé kľúčové frázy sa nazývajú long-tail terms. Hoci sú menej vyhľadávané, poskytujú presnejšie výsledky. Určite sa im nevyhýbajte.
2. Optimalizácia obsahu
Ako však správne umiestniť obsah na web. Predovšetkým logickým a štruktúrovaným spôsobom. A tiež ucelene.
Logika v umiestnení jednotlivých vstupných stránok je jednoduchá. Každé hlavné kľúčové slovo by malo mať na vašom webe samostatnú stránku. Koniec koncov, ťažko bude niekto hľadať tenisové rakety na stránke so spacími vakmi na zimu. Samozrejme, tieto dôležité stránky môžu byť (a budú) umiestnené aj na iné kľúčové slová. Preto by ste mali vedieť, ktoré stránky sú takto dôležité, a tie potom podporiť rozšírením obsahu, ale aj interným vyradením.
Štruktúra webovej stránky je pre webové prehliadače a najmä pre prehľadávače kľúčová. Crawlery sú roboty prehliadačov, ktoré pravidelne prehľadávajú obsah vášho webu a následne ho hodnotia podľa viacerých parametrov. Výsledky potom porovnávajú s ostatnými. A nakoniec výsledky prezentujú používateľovi spôsobom, ktorý považujú za najlepší. Preto je štruktúra a prehľadnosť webu veľmi dôležitá. Každá stránka by tiež mala ponúkať možnosť dostať sa na inú stránku vášho webu. Prečo? Aby sa používateľ nestratil a mohol plynule získať ďalšie informácie, ktoré potrebuje. Aj roboty majú túto internú navigáciu na webe veľmi radi. A ako to urobiť?
Pomocou interných odkazov. Interné odkazy. To sú práve tie odkazy, ktoré používateľov nasmerujú ďalej na vašu stránku. Keď sme spomínali tenisové rakety, je možné pridať obsah smerujúci napríklad na to, ako vyradiť tenisové rakety? Rovnako je pravdepodobné, že niekto, kto hľadá raketu, bude chcieť vyhľadať aj tenisovú obuv. A tak ďalej a tak ďalej.
3. Kvalitný obsah. Okrem toho nemá zmysel
Keď sa rozhodnete venovať SEO správne, pripravte sa na mravenčiu prácu. Vaša konkurencia už miliónkrát urobila nekvalitné veci, a ak ich budete opakovať, budete sa vo vyhľadávaní umiestňovať len medzi spodnými výsledkami.
Vyhľadávače čoraz viac oceňujú kvalitu a používateľskú prívetivosť. Preč sú časy, keď ľudia „tapetovali“ jednotlivé adresy URL na webe kľúčovými slovami a fungovalo to.
Prinášajte obsah, ktorý má pre používateľa hodnotu. Bude pre neho ľahké sa v ňom orientovať a konzumovať ho.
Čo vám v tom pomôže? Sprievodné obrázky, videá s návodmi, infografiky, grafy atď. Skrátka všetko, čo má inú formu ako text.
4. Ako na SEO a optimalizácia pre mobilné zariadenia
Pokrok nezastavíte. Optimalizácia pre mobilné zariadenia je takmer tvrdenie, ktoré nemá zmysel. Všetko by sa malo robiť predovšetkým pre mobilné zariadenia. Podiel vyhľadávania na počítačoch (desktopoch) sa každým rokom zmenšuje a vyhľadávanie na mobilných zariadeniach je čoraz populárnejšie. Prečo? Je oveľa väčšia dostupnosť kvalitných mobilných údajov a ľudia môžu vyhľadávať kedykoľvek a kdekoľvek.
Optimalizácia pre mobilné zariadenia sa tak stáva čoraz dôležitejším prvkom, ktorý vyhľadávače hodnotia. Tí, ktorí chcú byť viditeľní vo výsledkoch, musia mať webové stránky pripravené na mobilné zariadenia.
A prečo je to také dôležité? Pretože chcete, aby k vám používatelia našli cestu. Podľa štúdie backlinko.com 27,6 % používateľov, ktorí vyhľadávajú konkrétny dotaz, príde na prvú stránku organického vyhľadávania. Na výsledok, ktorý sa zobrazí na piatej strane, príde len 6,3 %. Na desiatom mieste potom len dve percentá.
5. Rýchlosť načítania stránky
Tí, ktorí sa na chvíľu zastavili, stoja bokom. Rýchlosť načítania stránky. Ďalší parameter hodnotenia, ktorý Google používa a ktorý je kľúčový. Prečo? Pretože nikto nechce čakať. Ak sa stránka načítava pomaly, možno používateľ zmení svoju voľbu a pôjde hľadať inam. A Google nerád poskytuje vyhľadávačom zlé výsledky.
Na zvýšenie rýchlosti stránky už potrebujete znalosti programovania a v prípade WordPressu aj znalosti kombinácie rôznych pluginov. Ak sa chcete venovať tejto oblasti, nebojte sa najať si odborníka, ktorý vašu stránku zrýchli. Medzi základné kroky na zrýchlenie načítania stránky však patrí zmenšenie obrázkov a minimalizácia kódu stránky.
A ak vás zaujíma, ako ste na tom, môžete si pozrieť nástroj na meranie rýchlosti načítania stránky, ktorý spravuje priamo spoločnosť Google.
6. Meta tagy
Meta tagy? Jednoducho povedané, je to to, čo používateľ vidí, keď sa mu zobrazia výsledky vyhľadávania. Hlavným bodom je názov stránky, tag title. Ten by mal jasne hovoriť o tom, čo na stránke nájdete. A v ideálnom prípade by mal obsahovať kľúčové slovo, ktoré používateľ hľadá.
Ďalšou časťou je potom meta popis. Tu ide o slovný opis toho, čo používateľa na stránke čaká. Môžete teda stručne vymenovať, čo môže očakávať, a navnadiť ho na kliknutie. Aj tu by sa mali nachádzať kľúčové slová, ktoré súvisia s obsahom stránky, a teda s dopytom používateľa.
Metaznačky sú teda hlavným bojiskom, kde môžete zákazníka „trafiť“ do očí, aby k vám prišiel. Odlíšiť sa môžete napríklad tým, že použijete farebné ikony alebo budete v texte naozaj originálni.
7. Štruktúra adresy URL
URL, teda Uniform Resource Locator, je názov vašej stránky, ktorý je jedinečný a nezameniteľný. Ak používateľ zadá túto adresu priamo do vyhľadávača, vždy ho zavedie na konkrétnu stránku. Názov adresy URL by mal byť preto opäť čo najjasnejší a najzrozumiteľnejší.
Ak máte napríklad webovú stránku s názvom peckovetenisky.cz a chcete mať samostatnú stránku pre biele tenisky, potom by to určite malo byť peckovetenisky.cz/bile-tenisky. Toto je pravdepodobne ideálna situácia. Adresy URL by mali byť krátke a výstižné. Často sú tiež totožné s hlavným nadpisom webovej stránky, teda H1.
Pozor si dávajte najmä na blogové príspevky a správne nastavenie. Tu sa môže stať, že rozhranie vašej webovej stránky nie je vhodne nastavené a môže napríklad pomenovať adresu URL dátumom uverejnenia a podobne. Čo však nikomu nič nehovorí. Takže zle.
8. Vytváranie spätných odkazov
Spätné odkazy, alebo backlinky, sú pravdepodobne najpracnejším odvetvím SEO. Ide o získanie kvalitného odkazu z inej stránky na tú vašu! Ako to urobíte? A hlavne, ako zistíte, či je stránka, ktorá na vás odkazuje, kvalitná?
Odpoveď na druhú otázku je celkom jednoduchá. Môžete napríklad použiť nástroj Ahrefs Website authority checker. Tu jednoducho zadáte názov stránky, z ktorej chcete odkazovať, a ahrefs vám zobrazí jej hodnotenie domény. Čím vyššie číslo, tým lepšie. A prečo na ne odkazujeme? Pretože majú veľmi kvalitný obsah, ktorý sa zaoberá SEO.
Ale môžete sa riadiť aj zdravým rozumom. Kvalitný odkaz je zo stránky, ktorá je relevantná k tomu, čo robíte, a ktorá má slušnú návštevnosť. Ak napríklad prevádzkujete kozmetický salón, odkaz z módneho časopisu bude pre vás určite cennejší ako odkaz od niekoho, kto píše blog o autách.
A odpoveď na otázku, ako získať kvalitný spätný odkaz? Tu je to určite zložitejšie. Existuje však niekoľko možností. Je možné priamo osloviť stránku, od ktorej by ste chceli odkaz, alebo vás môžu spomenúť fanúšikovia vašej práce v rôznych online komunitách. Ďalšou možnosťou je napríklad napísať článok na požadovanú tému na cudzej webovej stránke a umiestniť doň svoj odkaz. Dodáte kvalitný obsah a na oplátku získate odkaz na svoju stránku.
Hlavným pravidlom však zostáva, že ak budete vytvárať kvalitný obsah, ľahko nájdete príležitosti na kvalitné spätné odkazy. Storytelling je tiež skvelým obsahom pre sociálne médiá. Navyše môžete vidieť interné posolstvo v akcii!
9. Ako na SEO a sociálne signály
Aktivita v sociálnych médiách je ďalším aspektom, ktorý môže pozitívne ovplyvniť vaše umiestnenie vo vyhľadávaní. Takáto aktivita jednoducho hovorí o tom, že sa u vás niečo deje, a ak roboty uvidia, že ľudia prichádzajú na vašu stránku zo „sociálnych sietí“, určite ju zaregistrujú a pridajú jej váhu.
Okrem toho môže obsah zo sociálnych sietí vychádzať priamo z toho, čo robíte na svojej stránke. Len v inej forme. Ak teda napríklad pripravíte kvalitný článok na určitú tému, môžete ho propagovať aj v rámci svojich sociálnych sietí. Na Instagrame návštevník o niečo príde a na vašom webe potom dostane kompletné informácie o tom, čo hľadá.
10. Analýza. Kto nemeria, nevie ako na SEO
Aby ste mohli sledovať vývoj svojich výsledkov, musíte ich vedieť merať. Na to slúži už spomínaná služba Google Search Console, ale aj Google Analytics. Obe sú však kľúčové pre jednu vec – aby ste mohli porovnávať a vyhodnocovať, ako sa vášmu obsahu darí a kde sa môžete zlepšiť.
Služba Google Search Console je ideálna konkrétne na analýzu kľúčových slov. Postupom času získate údaje pre jednotlivé adresy URL, takže môžete napríklad sledovať témy, ktoré na stránke chýbajú, ale ľudia ich vyhľadávajú a Google vás stále zobrazuje ako relevantný výsledok. Ak tieto slová začleníte do danej stránky, vaše pozície sa určite ešte zlepšia.
Služba Google Analytics je potom nástrojom na meranie nespočetného množstva ďalších ukazovateľov. Tu môžete sledovať, koľko času ľudia strávili na vašej stránke, odkiaľ k vám prišli a na základe čoho uskutočnili požadovanú konverziu. Konverziou môže byť napríklad dokončená objednávka alebo dokonca poskytnutie e-mailovej marketingovej adresy.
Ak to so svojím online podnikaním myslíte vážne, nezabudnite mať tieto dva nástroje nainštalované hneď od začiatku. Zber údajov je totiž to hlavné, čo potrebujete, aby ste mohli vyhodnocovať svoje výsledky a pracovať s nimi.
Čo povedať na záver? Ako na SEO?
SEO je odvetvie, ktoré je naozaj veľmi zložité. Zároveň však v skutočnosti funguje veľmi jednoducho a má jednoduchú logiku. Ak sa ním chcete zaoberať viac, možno oceníte niekoľko odkazov, na ktorých sa dozviete viac ako na SEO:
https://www.marketingminer.com/cs/blog
https://www.lukaspitra.cz/blog
https://backlinko.com/google-ranking-factors