Ako otvoriť kaviareň: 10 rád, ktoré vás nakopnú!

Káva. Pre veľa ľudí ide o úplne zásadnú vec. Nedá sa povedať, že je to len nápoj, pretože pre mnoho ľudí predstavuje rituál, chvíľku pokoja a pohody, v rámci čoho si môžu upíjať svoju obľúbenú kávu. Kto patrí medzi obľúbencov kávy, ten určite rád experimentuje a navštevuje najrôznejšie kaviarne a často hľadá takú, ktorá by mu vyhovovala skutočne úplne vo všetkom. Pri takom hľadaní môže hocikomu napadnúť, že si otvorí vlastnú kaviareň. Skvelú so všetkým, čo k tomu patrí, bez kompromisov a presne tak, ako si sám predstavuje. Viete ale, ako na to? Pokiaľ nie, máme pre vás 10 základných rád na to, ako otvoriť kaviareň.

1. Vypite veľa kávy a všetko si sami vyskúšajte.

Pokiaľ chcete niekomu kávu predávať a podávať, mali by ste sa v nej najprv sami perfektne vyznať. A na to rozhodne nestačí, že si budete každé ráno počas x rokov dávať doma stále rovnakú kávu. Mali by ste nielen všetky typy kávy ochutnať, ale mali by ste sa ich tiež naučiť pripravovať. Vedieť, čo presne to obnáša a aké drobné detaily môžu viesť k lahodnejšej chuti v príprave danej kávy. Pokiaľ si na to sami netrúfate, určite by ste mali navštíviť nejaký baristický kurz, kde vám všetko predvedú a vysvetlia.

Asi najlepšia rada na to, ako otvoriť kaviareň a vlastne akýkoľvek iný podnik, je držať sa „Baťovských“ pravidiel. Jedno z nich hovorí, že by ste mali vedieť všetko od vrcholu. Každý majiteľ by mal vedieť, čo presne prináša práca v jeho kaviarni. Vďaka tomu tak budete nielen lepšie rozumieť zamestnancom, ale tiež budete s istotou vedieť, kedy vám hovoria pravdu a naopak, kedy z vás robia hlupáka.

2. Zostavte si podnikateľský plán na otvorenie kaviarne

Pokiaľ začínate s akýmkoľvek novým biznisom, určite budete potrebovať zostaviť podnikateľský plán. Ak ste to nikdy nerobili, určite na webe nájdete dostatok šablón na to, ako zostaviť biznisový plán. Vždy, samozrejme, záleží na tom, ako veľmi do hĺbky chcete ísť a ako veľmi sa v téme vyznáte, ale podnikateľský plán by mal obsahovať všetko to, ako bude vaše podnikanie fungovať číselne, teda finančne.

Zohľadniť by ste tak mali všetky náklady, ktoré budete na otvorenie podniku musieť zrealizovať. Rovnako by ste mali započítať náklady priebežné, teda také, ktoré budete musieť vynaložiť každý mesiac, keď bude váš nový podnik fungovať.

Druhú stranu podnikateľského plánu by mali, samozrejme, tvoriť predpokladané príjmy. Tu je dobré nepracovať iba s jedným číslom, ale urobiť si rozpočet toho, koľko plánujete na čom zarobiť. Pokiaľ teda otvárate kaviareň, môžete si príjmy rozdeliť napríklad na samotnú kávu, sladké občerstvenie, raňajky a podobne.

Podnikateľský plán sa vždy zostavuje na určité obdobie, najčastejšie na jeden rok, aby ste mohli následne vyhodnotiť, aké máte výsledky v podnikaní oproti vášmu plánu. Na základe toho je potom možné hľadať priestor na zlepšenie, prípadne vyhodnotiť ďalšie fungovanie podniku.

3. Kde kaviareň otvoríte a aká je vaša konkurencia?

Asi najdôležitejší bod na zozname vecí, ktorý je potrebný zvážiť, ak si chcete otvoriť vlastnú kaviareň, je miesto. S nadsadením by sa dalo povedať, že pokiaľ budete mať skvelé miesto, máte spolovice vyhraté. Samozrejme, tiež platí, že čím lukratívnejšie miesto, tým vyššia cena nájmu. Je preto dôležité zvážiť, či sa oplatí priplatiť si za také miesto, alebo či je možné nejako ohnúť koncept kaviarne tak, aby fungoval adekvátne k vašim finančným možnostiam.

Nie každý musí nutne otvárať kaviareň s honosným interiérom a s mnohými miestami na sedenie. Dobre zárobkový podnik môže byť aj kaviareň, ktorá predáva kávu iba do téglika so sebou napríklad tým, ktorí sa ráno ponáhľajú do práce. Premenných je veľa a každý si musí nájsť svoju vlastnú cestu, ale vždy platí, že žiadna nemusí byť zlá.

Čo ale musíte preveriť zakaždým, je to, aká je konkurencia v mieste vášho podnikania. Ak si budete chcieť otvoriť podnik s veľmi podobným zameraním vedľa niekoho, kto má dobré ceny, verných zákazníkov a pôsobí na mieste dlho, bude to určite trochu oriešok. Vždy je dobré prísť s niečím trochu novým, čo práve vám dá konkurenčnú výhodu, ktorú zákazníci nebudú môcť ignorovať.

4. Vybavenie kaviarne

Vybavenie kaviarne bude tou najväčšou jednorazovou investíciou, ktorú budete musieť pri otvorení kaviarne vynaložiť. Musíte vybaviť interiér, zázemie, sociálne zariadenie pre hostí, ale aj zaobstarať všetky stroje spojené s prevádzkou a v neposlednom rade aj kvalitný kávovar. Investícia do kávovaru môže byť často naozaj vysoká, a tak je možné, že využijete niektorú z možností financovania takéhoto stroja, prípadne potom prenájom stroja od vášho dodávateľa kávy.

Vybavenie kaviarne musí byť neoddeliteľnou súčasťou vášho biznisového plánu, ale z nášho pohľadu je práve tento bod taký dôležitý, že si určite zaslúži vašu plnú pozornosť. V prípade vybavenia kaviarne sa tiež riaďte heslom, že kvalita by vždy mala byť rozhodujúcim prvkom, nie cena. Vyššie investície sa vám často vrátia práve v spoľahlivosti a dlhšej životnosti.

5. Ako otvoriť kaviareň: Papierovanie – úradné formality a povolenia

Každé podnikanie so sebou prináša povinnosti, ktoré sú dané zákonom a v prípade reštauračných a kaviarenských zariadení to nie je inak. Možno dokonca skôr naopak. Popri povinnosti zriadenia živnosti, vedenia účtovníctva a ďalších finančných záležitostí budete musieť tiež splniť najrôznejšie hygienické a bezpečnostné normy, ktoré sú navyše často kontrolované a tvrdo postihované. Pokiaľ otvárate podnik prvýkrát, vždy sa na všetko opýtajte radšej trikrát, než vôbec, ušetrí vám to množstvo starostí do budúcnosti.

Všetky informácie môžete, samozrejme, nájsť online, ale určite je dobré sa zastaviť na príslušných úradoch tam, kam bude vaša živnosť patriť. Ak sa spýtate osobne, často nadviažete kontakt s úradníkom, s ktorým budete naďalej v kontakte, a to môže byť veľká výhoda.

6. Nájdite prvých partnerov a lokálnych dodávateľov

V podnikaní často platí, že vo dvojici sa to lepšie tiahne. Niekedy ešte lepšie v troch a prípadne v čo najviac ľuďoch. Pokiaľ nadviažete silné partnerstvá, určite to pre vás bude veľká výhoda. Dodávateľov, ktorí budú mať záujem predávať vo vašom podniku, môže byť celý rad. Prvými, samozrejme, budú dodávatelia kávy. Nebojte sa nechať si spracovať cenovú ponuku spolupráce od každého z nich, môžete byť milo prekvapení, aké výhody vám poskytnú. Rovnako tak neváhajte a využite služby ďalších podnikateľov v okolí. Môže ísť o cukrárov či pekárov a ďalších! Vám môžu odpadnúť starosti s prípravou občerstvenia a navyše všetko môžete dostávať vo vyššej kvalite, než dokážete sami vyrobiť. A ak predávate niečie torty, určite k vám pošle svojich zákazníkov na kávu!

7. Propagujte svoju kaviareň online aj offline

Aby k vám ľudia prišli, musia o vás vedieť. Ale ako čo najrýchlejšie nechať rozkríknuť, že je v lokalite nová kaviareň, kde si môžu pochutnať na všetkom, čo ponúkate? Možností je veľa, ale určite venujte dostatočnú pozornosť tak metódam offline, ako aj metódam online. Ciest, ako propagovať lokálne podnikanie, je naozaj veľa, nebojte sa ich vyskúšať všetky.

Pokiaľ chcete, aby si ľudia v mieste vášho pôsobenia zapamätali váš podnik, nechajte si vyrobiť neón na mieru!

Ako otvoriť kaviareň neon

8. Urobte prieskum medzi zákazníkmi

Veľmi častou chybou všetkých podnikateľov je to, že si sú takmer istí, že ponúkajú správnu vec, ale len málokedy sa opýtajú svojich zákazníkov na názor. Ak chcete vedieť, čo zákazníci chcú, musíte sa jednoducho opýtať.

Najlepšou cestou je venovať tomuto prieskumu svoj čas a ideálne by bolo na chvíľočku si k hosťom sadnúť a jednoducho sa opýtať. Úplne otvorene poprosiť o názor na to, čo je dobré a naopak, čo by mohlo byť lepšie. Pokiaľ na túto metódu nemáte čas alebo guráž, zvoľte dotazník. Ak vám hostia dotazník vyplnia, určite im na vás aspoň trochu záleží. Ak ich teda za ich odpovede odmeníte napríklad zľavou na ďalší nákup, s najväčšou pravdepodobnosťou sa vrátia. A keď zaznamenajú, že ich podnety niekto skutočne číta a uvádza do praxe, budú sa vracať aj naďalej.

9. Pripravte si sezónne ponuky

Ľudí, ktorí pravidelne chodia do kaviarní a reštaurácií, je možné rozdeliť do dvoch skupín. Konzervatívci a experimentátori. Pre obe skupiny by ste mali mať pripravené také menu, z ktorého si zakaždým vyberú.

Zatiaľ čo konzervatívci si nájdu to, čo im chutí, a tak zakaždým si objednajú to isté, experimentátori musia skúsiť zakaždým niečo iné. Niekedy to vyjde, niekedy nie, ale skrátka radi skúšajú nové veci. Takú širokú ponuku je ale ťažké mať nonstop, a preto je dobré sa pripraviť na sezónnosť ponúk.

Môžete tak meniť časť menu napríklad na základe ročného obdobia. V lete je potom dobré ponúkať niečo osviežujúce, naopak, na jeseň niečo, čo zahreje. Tým často postrčíte k experimentom aj tú skupinu, ktorých voľba je inak vždy rovnaká.

10. Ako otvoriť kaviareň? Majte nad všetkým prehľad!

Asi hlavná rada, a to nielen v prípade, keď premýšľate o tom, ako otvoriť kaviareň – musíte mať prehľad. Neustále a nad všetkým. Pokiaľ máte prehľad, nedostanete sa do situácií, keď vám budú dochádzať zásoby, financie alebo keď nebudete vedieť, kto práve má smenu. Skrátka a dobre – kto má prehľad, ten má všetko pevne vo svojich rukách a nemusí potom hasiť núdzové situácie za pochodu!