Nie každé podnikanie je možné prevádzkovať na národnej alebo dokonca na medzinárodnej úrovni. Lokálne podnikanie je základom každej spoločnosti a pomáha všetkým obyvateľom daného miesta na to, aby mohli žiť lepšie vo svojej lokalite. To ale neznamená, že lokálny biznis nie je konkurenčné prostredie a že nie je potrebné premýšľať nad tým, ako sa zviditeľniť a presadiť. Pokiaľ aj vy cielite práve na zákazníkov z presne daného územia, tak by vás mohlo zaujímať všetko o tom, ako propagovať lokálne podnikanie.
Čo je to lokálne podnikanie?
Kto je teda lokálnym podnikateľom? Najčastejšie to môže byť napríklad kaderníčka, kaviareň, mäsiarstvo alebo napríklad realitná kancelária. Skrátka každý, ktorého zákazníci sú najčastejšie spojení s konkrétnou dedinou, mestom alebo s akoukoľvek inou, presne definovanou lokalitou. Lokálny podnikatelia najčastejšie pôsobia na jednom mieste, ale samostatnou kategóriou môžu byť napríklad trhovníci. Tí pôsobia každý deň niekde inde, ale pritom lokálne.
Ako o sebe dať vedieť novým zákazníkom a ako si udržať tých existujúcich? To je otázka, ktorá so sebou prináša mnoho odpovedí a každému bude fungovať niečo úplne iné. Nižšie pre vás máme inšpiráciu k tomu, aké možnosti môžete vyskúšať!
Ako propagovať lokálne podnikanie online?
Aj keď sa môže zdať, že pre lokálny biznis bude hlavné predovšetkým to, aby si vás ľudia všimli naživo, na ulici je opak pravdou. Online reklama je veľmi jednoduchým nástrojom na to, ako rýchlo a lacno osloviť potenciálnych zákazníkov v danej lokalite. Dnes má mobil denne v ruke úplne každý, nezávisle od toho, odkiaľ je, preto ak začínate, určite si zvážte, ako „rozkríknuť“, že podnikáte práve online. Pokiaľ sa ľuďom bude vaša služba páčiť, urobia si cestu až do vašej prevádzky.
Facebook a Instagram
Asi najlepšia cesta, pokiaľ začínate v novej lokalite, je použitie najväčších sociálnych sietí. Facebook a Instagram. Zvlášť v prípade, ak budete ponúkať nejaký produkt, ktorý je možné pekne nafotiť alebo natočiť, tak určite má tento spôsob zmysel. Vďaka reklame na Facebooku a Instagrame môžete cieliť na ľudí len podľa danej lokality či okruhu od určitého miesta. Ide o taký „kobercový nálet“, keď o sebe dáte vedieť skrátka všetkým, kto v mieste býva alebo pracuje. Keď zaujmete? Prídu.
Reklama na sociálnych sieťach je asi najjednoduchší spôsob, ako propagovať lokálne podnikanie, ktoré je úplne na začiatku!
Google Ads
Ďalšou, veľmi intuitívnou cestou je použiť najväčší svetový vyhľadávač Google. Konkrétne potom Google Ads, kde môžete tiež nastaviť zacielenie podľa vybranej lokality. Hlavný rozdiel oproti reklame na sociálnych sieťach je to, že cielite už na niekoho, kto niečo hľadá. Ak teda niekto hľadá napríklad masážne centrum a je v danej lokalite, môže sa mu vaša reklama zobraziť. Rovnako tak sa mu môže vaša reklama aj následne pripomínať, tu ide o tzv. remarketing. V takom prípade budete možnému zákazníkovi stále na očiach a možno ho „ulovíte“.
Všeobecne je potrebné povedať, že online reklama by mala byť určite prvým krokom, ak sa rozhodnete podporiť svoj lokálny biznis. Rovnako ako pre všetko ostatné tu totiž platí, že veľmi dobre riadite vlastný reklamný rozpočet a taktiež ľahko vyhodnotíte, aká je reklama úspešná. Všetko online je skrátka dobre merateľné. A možností je obrovské množstvo!
Ako propagovať lokálne podnikanie offline?
Offline reklama je veľmi často tým, čo lokálnych podnikateľov zvádza najviac. Je totiž podstatne „hmatateľnejšia“ ako tá onlinová a pokiaľ s ňou začnete, budete vidieť. Aké možnosti teda môžete vyskúšať?
Lokálne noviny, týždenník či mesačník
Prakticky každé trochu väčšie mesto má svoj vlastný výtlačok, v ktorom sa venuje lokálnym témam, ale taktiež je v ňom možné umiestniť reklamu. Práve kvôli tomu, že takýto „plátok“ čítajú prevažne obyvatelia danej lokality, tak ide o perfektné miesto a príležitosť, ako propagovať lokálny biznis. Pokiaľ budete chcieť v takej publikácii inzerovať, určite sa najskôr pozrite na to, aké reklamy je možné v jej vnútri nájsť. Tá vaša by mala byť, samozrejme, lepšia, chytľavejšia a zapamätateľnejšia. Boj o zákazníka na lokálnej úrovni je rovnako tvrdý ako kdekoľvek inde!
Roznos letáčikov, plagáty, bilbord
Tlačená reklama je ďalšou možnosťou, ktorú môžete vyskúšať. Často je dobré takúto reklamu doplniť nejakou výzvou na akciu. Pokiaľ sa rozhodnete pre roznos letákov, je možné každému, kto príde do týždňa, dať zľavu 20 % na prvý nákup či podobne. Verte tomu, že ak bude vaša služba dobrá, ľudia sa radi zastavia aj bez zľavy. Rovnako je dobré podobné aktivity využiť aj v prípade výročia alebo sezónnosti vašej ponuky. Ak predávate burčiak, nebojte sa o sebe v septembri dať vedieť, tá šanca je raz za rok!
Neónová reklama
Koho nie je vidieť, ten zákazníka neuloví. Pokiaľ o vašom obchodíku či prevádzkarni nebude nikto vedieť, tak k vám zákazník môže iba omylom zablúdiť. Byť vidieť je skrátka potreba, a to ideálne tak, aby vás bolo vidieť lepšie než vašu konkurenciu. Na to môžete využiť práve neónovú reklamu. Vďaka nej vás bude vidieť nielen cez deň, ale aj v noci – a tak nejako je možné konštatovať, že čo svieti, to sa ľuďom páči. A to si tiež zapamätajú. Ideálne, samozrejme, bude, ak si necháte zostaviť vlastný neón na mieru tak, aby presne zodpovedal vašim požiadavkám na farbu, veľkosť a predovšetkým, aby bol vhodný na vaše podnikanie – zvoliť treba správny názov či logo.
Referencie od spriatelených „kolegov“
Najsilnejšou metódou, ako získať zákazníkov, je odporúčanie. Od známeho, rodiny alebo od niekoho „z odboru“. Asi je vám jasné, že pokiaľ vám automechanik odporučí miestny obchod s doplnkami na auto, asi budete jeho odporúčaniu veriť skôr, než keď vám ho odporučí niekto, kto danému odboru nerozumie. Také kontakty je, samozrejme, dobré budovať a odporúčať si ich navzájom. Vďaka tomu budete získavať relevantných zákazníkov, ktorí vás radi odporučia ďalej.