Ako sa stať youtuberom: Sprievodca krok za krokom

YouTube vletel do našich životov len pred niekoľkými rokmi a odvtedy sa stal bežnou súčasťou našich životov. Pre niekoho predstavuje miesto, kde si môže púšťať pesničky, niekto iný tu zas hľadá zábavné videá. Pre určitú skupinu ľudí je ale YouTube nástrojom na to, ako zarábať zaujímavé peniaze, a to práve vďaka vytváraniu obsahu. Ak chcete začať s YouTube, určite by ste mali vedieť, čo je potrebné na to, ako sa stať youtuberom, ktorý nezapadne v dave a presadí sa! Máme pre vás kompletného sprievodcu krok za krokom.

Musíte ísť s kožou na trh!

Prvý predpoklad na to, ako sa stať úspešným youtuberom, je, že sa nebudete hanbiť. Skrátka a dobre musíte ísť s kožou na trh a treba sa pripraviť, že to nemusí byť zo začiatku vôbec príjemné a jednoduché. Učený z neba nikto nespadol a pri tvorbe videoobsahu to platí dvojnásobne. Je úplne normálne, že tvorba vám spočiatku bude pripadať príšerná, trápna, amatérska a nedokonalá. Ale to je úplne bežný jav.

Pokiaľ budete na svojom kanáli YouTube trvalo pracovať, určite nájdete cesty, ktoré vám budú vyhovovať, a bude pre vás stále jednoduchšie vytvárať skvelý obsah pre vašich fanúšikov. Navyše je potrebné spomenúť jednu vec. Skalní fanúšikovia sa získavajú v tej najskoršej fáze. Kto s vami bude od začiatku, ten vás bude propagovať.

Nájdite svoj unikátny Niche

Pretože na YouTube a všade na internete je už naozaj veľká konkurencia, je dobré, aby ste si hneď na začiatku našli „svoje miesto na slnku“. Na to sa potrebujete aspoň máličko odlíšiť a byť zapamätateľní pre vašich fanúšikov.

Niche môže byť malá konkurenčná výhoda, vďaka ktorej sa k vám budú ľudia vracať stále a znova. Ako príklad je možné zvoliť videokanály o autách. Všetci majú rovnaké autá, všetci majú perfektné zábery a zvuk, ale každý dodáva nejaký svoj uhol pohľadu. Napríklad Carwow má známych 5 vecí, ktoré majú a nemajú na aute radi. A robia to vtipne a s nadsádzkou. Drobná zmena v scenári videa tak môže viesť k jednoduchšiemu zapamätaniu.

Vytvorte svoj vlastný YouTube kanál!

Čo je potrebné na to, aby ste si založili svoj vlastný YouTube kanál? Zložité to naozaj nie je – potrebujete iba Google účet a YouTube, kde svoj kanál zverejníte.

Nad čím by ste ale mali uvažovať hneď od samého začiatku?

Ako sa váš kanál bude volať?

Vďaka tomu o vás budú ľudia hovoriť. Je preto dobré, keď použijete buď svoje meno, alebo tému, ktorej sa venujete. Ideálne v takej podobe, ktorá je stručná, výstižná a unikátna. Čím zapamätateľnejší budete pre ľudí a čím ťažšie bude si vás zameniť, tým lepšie!

Grafika vášho kanála

Aj keď to časom možno stokrát zmeníte, mali by ste mať hneď od začiatku predstavu o tom, ako bude váš kanál vyzerať vizuálne. Určite odporúčame sa zamerať na to, aké farby budete používať, aký typ písma bude pre vás ten jediný a tiež, ako budú vyzerať náhľady vašich videí a ikona vášho kanála. Práve náhľady videí bývajú najťažšou disciplínou, pokiaľ chcete tvoriť obsah na YouTube. Dobrý náhľad videa vám môže prilákať nových fanúšikov!

Harmonogram a typy obsahu

Ako často chcete na YouTube nahrávať nové veci? Aký typ obsahu to bude? Budete robiť len jeden hlavný typ obsahu alebo aj ďalšie? To všetko by malo dávať hlavu a pätu. Kto sa chce stať youtuberom, ten musí túto činnosť vnímať ako bežnú prácu. Je potrebné dodržať termíny a početnosť nahrávania videí, aby ste nestratili kontakt s fanúšikmi. A určite je dobré ukázať aj niečo zo zákulisia!

Ako sa presadiť priamo na YouTube?

Aby ste sa mohli presadiť na YouTube, potrebujete byť videní! A to doslova!

Je dobré si uvedomiť, že YouTube je predovšetkým vyhľadávač, ktorý ako výsledky ponúka videá. Vďaka tomu je vhodné mať základné znalosti SEO a ako vyhľadávače fungujú. To vám určite pomôže na to, aby vaše videá na YouTube mali vyšší dosah. Čo je teda dôležité pri nahrávaní obsahu na YouTube?

  • Názov videa: Jednoducho, výstižne. Aká je hlavná téma videa, meno hosťa a podobne.
  • Popis videa: Detailný popis videa s tým, o čom bude vo videu reč. Určite pomáha použiť správne kľúčové slová, ktoré vystihujú dej videa. Pomôže tiež pridať časové kotvy do videí, aby si ľudia mohli pustiť video až tam, kde ich to najviac zaujíma.
  • Miniatúra videa: Tu by malo byť jasne vidieť, o čo ide. Nemusíte sa báť byť kontroverzný a prilákať divákov vďaka ich zvedavosti.
  • Tagy: Tagy sú opisy k tomu, čo video obsahuje podľa kategórií. Pokiaľ teda točíte videá o cestovaní do Barcelony, tak môže byť tag napríklad: Cestovanie, Španielsko, Barcelona.

Propagujte svoj kanál

Pokiaľ chcete mať naozaj veľký dosah, tak len vytvorenie kanálu na YouTube nestačí. Je potrebné byť ďaleko aktívnejší a svojich potenciálnych divákov aktívne oslovovať. Ako na to? Spôsobov je niekoľko, ale tie hlavné sú asi tieto:

  • Sociálne siete: Sociálne siete sú skvelým nástrojom na to, ako osloviť nových fanúšikov práve vďaka videu. To je pre vás výhoda – video obsah už máte. Na hlavné sociálne siete tak môžete publikovať najzaujímavejšie momenty z nových videí, prípadne prestrihané ukážky. Skrátka a dobre – potrebujete zaujať.
  • Zapamätateľnosť kanála: To je hlavná úloha každého youtubera! Ľudia si vás musia pamätať a ideálne vás spoznať len podľa fotky aj bez zvuku! Ak neviete, ako to urobiť, nie je problém si do svojho nahrávacieho miesta zaobstarať LED neón na mieru, ktorý môže niesť logo alebo názov vášho kanála.
neón pre youtuberov
  • Spolupráca s ďalšími youtubermi: Keď dvaja robia to isté, nie je to také isté. Preto je dobré sa občas spojiť s vašou „konkurenciou“, aby ste obaja posilnili svoje postavenie a získali nových fanúšikov. Vďaka tomu tiež máte hneď dvojaký obsah, pretože sa očakáva, že vaša spolupráca bude recipročná.
  • Web a SEO: Základy SEO sa vám budú hodiť už pri samotnom nahrávaní videa. Vďaka tomu budú vaše popisky dávať zmysel ako pre ľudí, tak pre roboty prehľadávajúce obsah. Vlastný web by potom mal byť takmer povinnosťou, pokiaľ to myslíte vážne. Váš kanál môže akákoľvek sieť totiž zmazať, nikdy neviete, kedy vás niekto nahlási za čokoľvek sporné a podobne. Vlastný web vám ale nikto nevezme.

Youtuber musí komunikovať so svojimi fanúšikmi!

Hlavná odpoveď na otázku „ako sa stať youtuberom“? Generovať obsah a budovať fanúšikov okolo svojej siete. A to znamená stále skúšať nové veci a testovať. Veľmi dôležité je potom predovšetkým zapojenie fanúšikov do celého procesu – vďaka tomu získate nový obsah a fanúšikovia „kontakt“ s vami.

  • Komentáre: Nebojte sa reagovať na komentáre pod vašimi videami a rozvíriť diskusiu – diváci vás môžu ľahko nasmerovať k tomu, čo chcú.
  • Livestreaming: Živé vysielanie má tú krásu, že nič nie je pripravené. Musíte reagovať okamžite na to, čo sa deje a pre fanúšikov môže byť zážitok byť súčasťou takéhoto živého vstupu.
  • Ankety a dotazníky: Skvelý nástroj hlavne na sociálne siete. Neviete, aký obsah by sa vašim fanúšikom páčil? No tak sa jednoducho spýtajte, oni vám to radi povedia.

Monetizácia

Každý, kto sa chce stať youtuberom, to určite robí aj s vidinou nejakého zisku. Často môžete začať s tvorbou videí ako so svojím koníčkom. Ale prečo nezarobiť si tiež činnosťou, ktorá časovo zaberie toľko ako akákoľvek iná práca? Ako na to?

YouTube Partner Program

Asi hlavná cesta, ako zarobiť práve vďaka YouTube je Partner program. Tu vás YouTube prakticky odmeňuje za to, že vytvárate obsah. Čím vyššiu má návštevnosť, tým viac, samozrejme, dostanete, pretože tým viac reklám môže platforma zobraziť.

Sponzorské partnerstvá

Ďalšou častou formou zárobku pre youtuberov sú najrôznejšie partnerstvá a sponzorstvá. Váš obsah totiž môže byť zaujímavý pre nejakú veľkú firmu, ktorá si u vás môže chcieť objednať reklamu. Pokiaľ napríklad robíte videokanál o cestovaní, môže sa stať, že vás s partnerstvom osloví nejaká cestovná kancelária či predajca leteniek.

Merchandise

Máte svojich naozaj skalných fanúšikov? Potom môžete pripraviť merchandise, vďaka ktorému budú vaši sledovatelia ešte väčšími fanúšikmi. Najčastejšie ide o rôzne kusy oblečenia alebo napríklad o hrnčeky na kávu. Skrátka – ak ste pre svojich fanúšikov obľúbení, určite si radi zaobstarajú niečo priamo od vás. A potom ich môžete vyzvať, nech sa s vaším merchom natočia a môžu niečo vyhrať. A vy máte ďalší obsah!

Kto sa chce stať youtuberom, ten sa naozaj musí pripraviť na to, že bude denne v obložení kamier a svoje vlastné ja bude zdieľať s „celým svetom“. Pokiaľ je to na vás trochu veľa, môžete sa pokúsiť presadiť vo svete podcastov. Tu môžete zostať neviditeľnejší.