Ako vytvoriť podcast

Podcasty k nám vtrhli už pred pár rokmi a hlavne v čase covidu išlo o formát, ktorý získal extrémnu popularitu. Na jednej strane je to jednoduchá cesta, ako môžete so svojimi fanúšikmi zdieľať svoje názory a témy a na druhej strane je to obsah, ktorý je pre používateľov veľmi komfortný. Výhoda podcastu totiž je, že ho môžete „konzumovať“ aj pri iných aktivitách, napríklad pri behaní alebo pri jazde v aute. Pokiaľ ste sa rozhodli, že chcete mať svoj vlastný, určite vás zaujíma, ako vytvoriť podcast tak, aby sa ujal a získal si svojich fanúšikov. Máme pre vás kompletné informácie k tomu, ako to urobiť!

Čo je to podcast

Na úvod je dobré rovno povedať, čo vlastne podcast je. Najčastejšie ide o audio program, ktorý sa venuje nejakej téme a má vopred daný formát. Stále častejšie ale narazíte aj na videopodcasty, kde môžete tvorcov priamo vidieť. Pokiaľ ale nemáte čas video sledovať, bude pre vás aj tak zrozumiteľný.

Častým formátom sú rozhovory s hosťami alebo podrobné venovanie sa konkrétnej téme. Význam slova podcast je úzko spojený s produktom firmy Apple – iPod. Ten znamenal prelom v tom, že poslucháč ho mohol mať vždy pri sebe a konzumovať tak obsah kedykoľvek a kdekoľvek. Rovnako tak ako podcast.

Ako funguje podcast

Prakticky všetky podcasty fungujú hlavne na princípe pravidelného publikovania nových epizód. Vďaka tomu získavate nových fanúšikov, ktorí sa potom za vami radi vracajú a môžu začať odoberať váš podcast. Podcasty sa môžu zverejňovať na rôznych platformách, ktoré vždy generujú tzv. RSS feed. Vďaka tomu ho môžu vaši fanúšikovia nájsť vo svojich zariadeniach a aplikáciách, ako je napríklad Spotify alebo Apple Podcasts, či Google podcasts. Vaším hlavným cieľom by potom malo byť poslucháčov presvedčiť práve o tom, aby sa k vám pravidelne vracali a počúvali nové epizódy vždy, keď ich zverejníte.

Ako začať s podcastom

Prvým krokom k tomu, ako vytvoriť podcast, ktorý bude dávať hlavu a pätu a vďaka tomu bude mať šancu na existenciu, je potrebné ujasniť si, čo má byť cieľom podcastu. Ako bude vyzerať, pre koho bude určený, ako často ho budete publikovať a podobne. Hlavné body nájdete nižšie.

1. Definujte koncept a cieľové publikum

Každý podcast by mal byť zrozumiteľný pre jeho používateľov. Preto je dobré si v prvom rade uvedomiť dve veci. Kto je vaše cieľové publikum a ako mu chcete svoje informácie podávať. Vďaka tomu sa môžete ľahko rozhodnúť, či vytvoríte napríklad podcast pre mužov, kde budete hovoriť o novinkách vo svete automobilov a budete si napríklad občas pozývať hostí z odboru, ktorí váš obsah doplnia o nový uhol pohľadu.

2. Majte jasný formát

Tu je dobré si uvedomiť, že vaši poslucháči chcú vopred vedieť, čo ich čaká. Podcast by tak mal mať pravidelne zhruba rovnakú dĺžku. Tiež je dobré mať pevne daný harmonogram, kedy budete publikovať nový obsah. To vám pomôže aj s plánovaním propagácie obsahu. Rovnako je dobré si vytvoriť vlastný „štýl“, na ktorý budú vaši fanúšikovia zvyknutí a vďaka ktorému vás ľahko spoznajú.

3. Názov podcastu a zapamätateľnosť

Podcast je tak trochu ako firma. Potrebujete mať jasnú komunikáciu a taktiež jasne zapamätateľné prvky. Prvým krokom k tomu, ako vytvoriť úspešný podcast, by tak malo byť naplánovanie toho, aby ste boli unikátni a zapamätateľní. Pokiaľ budete robiť aj videopodcast, mali by vás fanúšikovia spoznať už len z náhľadu videa.

Čo je potrebné na natočenie podcastu?

Pokiaľ máte radi „punkový“ prístup, potom určite môžete začať natáčať podcast na bežný mobilný telefón. Ale ruku na srdce – dieru do sveta s tým zrejme neurobíte. Jeden z hlavných aspektov k tomu, ako vytvoriť podcast, ktorý môže nielen konkurovať, ale sa aj presadiť, je určite aj kvalita spracovania obsahu. Čo na to teda potrebujete?

1. Technické vybavenie

Bez kvalitnej techniky nejde získať kvalitný výsledok. Pokiaľ to teda s podcastom myslíte vážne, určite si budete musieť zaistiť potrebné vybavenie.

  • Mikrofón: Mikrofón je, samozrejme, kľúčovým prvkom na nahrávanie podcastu. Na trhu je celý rad mikrofónov, ktoré môžu byť vhodné na rôzne príležitosti. Možno sa tak nevyhnete testovaniu rôznych typov a tiež kombinácii nahrávacích priestorov a napríklad ďalších akustických prvkov.
  • Slúchadlá: Slúchadlá sú skvelý prvok, ak chcete robiť predovšetkým audiopodcast. Vďaka nim sa vyhnete ozvenám a zvuk bude naozaj skvele zrozumiteľný. Videopodcast so slúchadlami dnes tvorí napríklad Vojta Žižka.
  • Nahrávacie zariadenie: Výhoda dnešnej doby je predovšetkým dostupnosť techniky. Nahrávať kvalitne dnes môžete aj s bežným vybavením. Pokiaľ ale chcete profesionálny výsledok, je potom dobré uvažovať o profesionálnom zariadení na záznam zvuku.

2. Priestor na nahrávanie podcastu

Aké kritériá by mal mať priestor na nahrávanie podcastu? V prvom rade by ste mali mať pokoj od okolitých zvukov. Nahrávať podcast vedľa stanice záchrannej služby tak nie je úplne dobrý nápad. Rovnako je potrebné, aby bola miestnosť dobre akusticky vybavená. Na to môžete použiť napríklad akustické panely, ale aj závesy a ďalšie prvky, ako napríklad nábytok. Ak chcete nahrávať videopocast, určite by ste mali mať aj vlastný neónový nápis, vďaka ktorému si váš podcast ľudia zapamätajú.

3. Editácia výsledku

Asi každé video aj audio potrebuje zeditovať. Pokiaľ to sami nedokážete, môžete si najať niekoho šikovného napríklad na voľnej nohe alebo na webtrhu. Vďaka editácii nahraného materiálu môžete získať lepší a čistejší zvuk, v prípade videonahrávky potom upraviť aj vizuálne vlastnosti videa. Pokiaľ tomu budete venovať dostatočnú starostlivosť, uvidíte, že to vaši zákazníci ocenia.

Ako vytvoriť podcast – Audio alebo video?

Podľa typu formátu sa delí podcast na dve hlavné kategórie. Audio a video podcast. Vzhľadom na to, že hlavným zmyslom podcastu by malo byť odovzdanie nejakého obsahu, je na vás, akou cestou sa vydáte. Úspešné môžu byť obe rovnako.

Pokiaľ sa rozhodnete pre audiopodcast, budete mať prácu, samozrejme, jednoduchšiu. Nie je potrebné editovať zhotovené zábery, ale budete upravovať iba zvuk. Obmedzujete sa ale v tom, kde a ako budú vaši fanúšikovia podcast počúvať. Samozrejme, aj audio obsah môžete nahrať na YouTube, ale nebude tak propagovaný ako podcast, ktorý bude vrátane videa.

Video podcast je z princípu zložitejší na prípravu a často vyžaduje vlastné nahrávacie priestory. Pokiaľ chcete, aby mal váš podcast jednotný vizuál, je dobré mať v rámci nahrávacieho štúdia všetko na svojom mieste. To sa týka rozmiestnenia nábytku, kde kto sedí, kde je možné prezentovať ďalšie materiály a podobne. Videopodcast je tak náročnejší na prípravu, ale môže pritiahnuť viac fanúšikov práve vďaka očnému kontaktu.

Podcasty do auta

Rádio v aute počúval niekedy asi každý, ale podcasty sú v aute určite na vzostupe. Pokiaľ trávite veľa času na cestách, môžete tento čas využiť na to, aby ste sa dozvedeli niečo nové. V aute sa tak často hodí počúvať dlhé rozhovory, ktorými si môžete skrátiť cestu.

Najobľúbenejšie podcasty v SR

Medzi týmito podcastmi by chcel mať svoje asi každý. Prečo? Pretože sú najpopulárnejšie a vďaka tomu majú najväčší počet odberateľov. Rebríček sa, samozrejme, pravidelne mení a aj vďaka tomu vznikla anketa Podcast roku, ktorá každoročne udeľuje ceny najlepším z odboru.

  1. V oblasti podnikania je veľmi obľúbený podcast, ktorý moderuje každú stredu Adela Vinczeová – Prečo práve ONI. Ide o príbehy úspešných slovenských podnikateľov zo súťaže EY Podnikateľ roka. Mnohí úspešní podnikatelia povstali „z prachu zeme“ a aj napriek ťažkým životným situáciám sa dokázali prebojovať životom a stať sa úspešnými vo svete biznisu. Zaujímavé príbehy môžu byť pre mnohých inšpiráciou.
  1. Zo sveta materstva a rodiny vás určite zaujme audio podcast Mater Amater, kde si vymieňajú svoje skúsenosti a postrehy s humornou nadsádzkou čerstvé mamičky. Mnohé ženy riešia obdobné problémy tak, ako samotné aktérky podcastu, preto sa tento formát teší pomernej veľkej obľube.
  1. Ak fandíte videopodcastom, za pozretie určite stojí BreakTheRules s Nikou Vujisić.. Táto mladá žena si na rozhovory pozýva mnohých ľudí, známych aj menej známych, s ktorými preberá ťažké životné osudy a aj to, ako sa s tým popasovali. Smrť, ochrnutie, domáce násilie, neplodnosť a mnohé iné príbehy vás vtiahnu priamo do deja.

Podcasty sú aktuálne veľmi trendy, takže ponuka je skutočne dostatočne bohatá. Poslucháči si môžu vyberať s historických, marketingových, rodinných, humorných, kriminálnych či fitness podcastov.

Podcastové štúdiá v Bratislave, Žiline či v Banskej Bystrici

Kto sa nechce sám zaoberať tým, ako začínať nahrávať podcast svojpomocne, môže navštíviť špecializované podcastové štúdiá. Tie sú pripravené na audio, ale aj na video záznam a ide asi o najjednoduchší spôsob, ako vytvoriť podcast ľahko a rýchlo. Rovnako tak môže ísť o finančne výhodnú variantu.

Štúdio Fruits Bratislava

Adresa: Miletičova 590/66, Bratislava

Web: https://studiofruits.sk/

Telefón: +421 904 107 428

Podcastové štúdio Crystal Palace Žilina

Adresa: Na Bráne 8665/4, Žilina

Web: https://www.crystalpalacezilina.sk/podcastove-studio/

Telefón: +421 948 784 838

Podcastové štúdio Shtoodiom Banská Bystrica

Adresa: Kapitulská 12, Banská Bystrica

Web: https://shtoodio.com/

Telefón: +421 949 002 295

Už viete, ako vytvoriť podcast?

Kto sa rozhodne urobiť vlastný podcast, ten by mal mať predovšetkým jednu vlastnosť. Trpezlivosť. Tvorba podcastu je behom na dlhú trať a určite musíte počítať s tým, že ovocie budete žať až s veľkým odstupom. Pokiaľ myslíte, že je to odvetvie pre vás, určite odporúčame venovať sa takej téme, ktorá vás nejakým spôsobom priťahuje či fascinuje. Vďaka tomu vás bude celý proces baviť a práve to majú fanúšikovia najradšej. A možno sa aj váš podcast dostane medzi to najlepšie, čo je možné u nás získať!